tisdag 19 augusti 2014

Fördomar

Saga var så mallig. Hon har cyklat hela vägen till dagis utan att stanna. Stora tjejen❤️ Det blir smidigt så när jag lämnar dom, så har jag Zara där bak. Sen kan jag fortsätta mot stan☀️ 

Jag började kl 13 och innan dess så lyssnade jag på sommarprat i mina urbanears. Jason Diakités sommarprat, eller Timbuktu som dom flesta känner igen honom som. Lyssna på den! Kan du göra det utan att beröras tro?

Och jag blev nästan rörd till tårar där jag gick, mitt på stan. Så hemskt. Rasism är hemskt. 
Fördomar, vi har alla dom. Men skillnaden är att vissa människor är villiga att omvärdera, tänka om. 
"Jag kräver att människor dömer mig utifrån mina handlingar, inte min hudfärg"

Det är så märkligt egentligen. Varför delas människor, eniga vissa, upp i raser? Och varför bestäms det av hudfärg? 
Varför inte hårfärg? Ögonfärg? Alla dessa är ju något vi inte själva kan välja. 
Om jag ser en svart man, vad tänker jag då? Vad tänker du? Det är där vi hittar våra fördomar. 

Alla galenskaper som vår historia berättar om, korståget är det första jag kommer på. Nu i efterhand när man tänker på det så är det ju helt galet!
Men om man får med sig tillräckligt många i galenskap så blir det till slut en till synes vettig verklighet. Jag tänker på Hitler. 

Att man kan vara emot kärlek, det förstår jag inte heller. Två män som älskar varann, två kvinnor, hur kan man ens bli upprörd över det? Hur kan andra människors kärlek och lycka uppröra någon annan?  

Saker som upprör mig är när någon blir illa behandlad. Jag blir inte upprörd av andras lycka. Jag förstår det inte bara. 
Jag försöker se det som är bra i världen, vara en god medmänniska, empatisk, öppen och nyfiken på att förstå. 
Men precis som Jason sa i sitt sommarprat så lyckas inte heller jag alltid med det. Men jag vill. Jag vill förstå, jag vill att alla ska försöka förstå. Att hat föder hat, och kärlek föder kärlek. 

Bara för att jag råkade födas i detta landet, så betyder det inte att jag mer rätt att andas denna luft än någon annan. 

Allt detta hade jag i huvudet när jag stämplade in på Fantasi kl 13. 

-"Vill du ha ditt kvitto? Tack och hej!"

1 kommentar:

  1. Jättebra skrivet, kan inte heller förstå hur en del är funtade. Jag ser mig själv som relativt fördomsfri men har kommit på mig själv med att jag har ju fördomar mot "överklass" tex. Och sd-anhängare men det känns okej ändå. ;)

    SvaraRadera