lördag 14 juni 2014

Funderingar kring studenten

Ja, då var denna studentdagen över. Instagram flödar av studentfina ungdomar, gamla studentfoto och skolavslutningar. Det är något speciellt. Dom som ännu inte är där, blir pirriga och tänker att snart är det deras tur att "springa ut", åka på flaket runt i stan och tjoa och fira. Dom som har tagit studenten, dom minns tillbaka och delar med sig av fina minnen☀️ 

Det blev ju aldrig så för mig, jag kom aldrig dit. Jag ska inte säga att jag snubblade på mållinjen heller, för jag var inte ens med i matchen. Som det såg ut i mitt liv just då, så var det ingen möjlighet.
Men såhär i efterhand, när jag tänker efter och tittar i backspegeln. Ska jag vara bitter? Besviken på mig själv? Banna mig själv för dumma val?

Nej. Jag tror på att alla har sin egen väg. Visst, det hade varit super härligt att få ha upplevt den vackra balen på slottet. Men nu gjorde jag inte det. Jag är ändå tacksam. Tacksam för allt jag fått lära mig på min väg i livet fram tills idag. 
Fel val ledde till slut till rätt val. Val som jag fattade baserat på nya värderingar, nya erfarenheter, nya lärdomar. 
Jag lärde känna mig själv. Det gör jag fortfarande. Jag känner ändå tacksamhet över alla erfarenheter, bra som dåliga. 
Jag hade inte varit den jag är idag om jag inte levt det livet jag levt.
Och jag är nöjd med den jag är, mer än nöjd till och med.
Jag är trygg i mig själv, jag vill omge mig med människor som ger positiv energi, jag ser det fina i livet. Jag har hittat mitt inre lugn där yttre påverkan är relativt liten. Ju bättre du känner dig själv, desto lättare är det att inte låta andra styra ditt liv och ditt välbefinnande. 
Jag tar mig själv på lagom stort allvar, jag tar det mesta på lagom stort allvar. Jag har en bättre förståelse för andra människor som gör att det är lättare att "leva och låta leva". Inte sagt att jag skulle låta någon trampa på mig, men som sagt, jag väljer själv hur mycket andra människor ska påverka mig. 

Jag tog ju tag i det hela och gick på KomVux och läste upp till gymnasie kompetens. Så betyg har jag ju ändå, om än några år för sent. Bättre sent...

Idag så betyder "Studenten" för mig, många långa timmars arbete, tårtor, smörgåstårtor, roliga arbetskamrater, fullt ös. Precis som idag. Vilket team vi är! 

Efter jag stämplat ut så åkte vi till Kyllingaröd där mina föräldrar fixat en god middag för att fira min födelsedag lite i förväg❤️

När vi sen kom hem och Alec nattade tjejerna. Så tog jag ett låååångt skönt bad. Ni vet, med ljus å skum. Underbart! 
Imorgon ska jag vara ledig. Och det ska bli sol☀️ 

"Våga älska dig själv, det är du värd"

2 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att du ska känna ånger eller besvikelse. Det blev som det blev och du fick säkert myvket bättre resultat när du läste i efterhand. Att ta studenten idag är inte som det var, kidsen står och skriker "fy fan vad vi är bra!!!!" Vilka betyg de än fått. Alla kan ju ta studenten ärende som skolkat sig igenom tre år. Och den vaknar de upp dagen efter med en ångest över vad de ska göra med livet. Ha ha visst är jag positiv? Jag tycker studenter är så jobbiga. Själv gick jag igenom en hemsk period under gymnasiet, studenten och ett tag efter så jag förknippar det väl med inte så bra minnen.

    SvaraRadera
  2. Jag tog inte Heller studenten trots jag gick på gymnasiet i nästan 4 år. Sedan kom lias. Men ändå hade jag 2 år att ta igen sen. Jag ångrar inte Heller något. För när jag pluggat in på komvux har jag varit intresserad, jag har velat lära mig och fått upp ögonen för ämnen jag aldrig kunnat drömma om jag skulle gilla. Det har lett mig till utbildningen jag går idag och om 1.5 år tar jag högskoleexamen. Det enda jag hade velat ha från studenten är studentenmössa :-P men o andra sidan hade den bara hängt och dammat idag. Så det gör kanske inte så mycket ändå. :-P

    SvaraRadera