måndag 10 december 2012

Sjukdoms surf

Det kan inte vara lätt för dagens doktorer. Internet har ju gjort varje patient lite mer insatta...
Nej men jag är lite bitter på min läkare som jag hade avtalad telefon tid med i veckan.
Jag skulle höra av mig när jag slutat amma så jag skulle kunna börja med medicin mot min colit igen.
Han ringde, inte mellan 13-14 som det var bestämt, utan vid 17:30 tiden, och då hade jag händerna fulla m barn och inte alls tid att svara på "dolt nummer". Tror förresten att det var Saga som klickade honom när hon spelade spel på mobilen?!;)
Han spelade in på telesvaren att han inte haft tid att ringa (varför bokade jag då telefontid?) Men att han visste vad dt gällde och att han skulle försöka nästa dag. Han ringde aldrig.

Jag testade i somras att byta läkare för att min är så kass på att sköta kontakten. Denna nya doktorn överraskade med att efter 5 minuters samtal säga: "Vet du vad, jag tror att du är helt frisk! Vi kan väl vänta och se efter barnet har kommit så kör vi lite tester då"

Sagt och gjort. Och nej, jag var inte helt frisk. Proktit elr colit, något av det är de.

Sitter och surfar lite om det nu då. Vissa föreslår matkurer som gjort mirakel för dom.
"Undvik socker, gluten, mejerivaror"
Suck, det innebär ju väldigt mycket mer tid i köket, vad ska jag då laga?!
"Stress kan vara en utlösande faktor"
Jotack, två små pigga tjejer kan nog stressa upp mig lite ibland. Och inte blir jag mindre stressad av tanken på att försöka komma på maträtter som inte innehåller något!

Suck, jag brukar försöka ha ett positivt förhållningssätt till det mesta, men detta känns lite jobbigt. Att själv söka upp, sålla ut, ta till sig information. Det är ju det jag vill att min läkare ska göra, det är ju därför jag går till honom.
"Du måste tuffa till dig lite, ställa lite krav" säger min kära sambo. Jag har så svårt för det bara. Jag har ibland svårt att ställa krav på människor och tänker "han gör säkert sitt bästa" "han har kanske redan mycket att göra" "han kanske känner sig dålig om jag säger att jag är missnöjd" (!!) haha jag vet, jätte löjligt!

Jaja, nu har jag gnällt färdigt om detta. Lite sömn, så känns det nog bättre igen;)
Natti natti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar