torsdag 28 oktober 2010

Frisk igen!

Snabbt sjuk och snabbt frisk, men jag gillar sånt, fort ska det gå! =) Det verkade väldigt tråkigt om jag skulle varit sjuk i helgen när killarna kommer!
Så idag så tog jag det lugnt på morgonen, jag var ju fortfarande lite mör i kroppen efter febern. Så det blev kaffe och treo till frukost, det låter himla onyttigt, i know. Jag måste bli bättre på att äta nyttig mat, eller nja, nyttigt äter jag väl, men ganska ensidigt om man säger så.
 Finns ju tusen olika "dieter" man kan välja mellan, men jag vill inte gå på nån diet, jag vill bara äta vad som är bra för kroppen. Och då säger alla "ja men man ska äta lite av varje, proteiner, kolhydrater och fett". Jaha... ska jag säga det till Alec när han ska handla; "älskling, glöm inte köpa kolhydrater för vi har bara proteiner hemma!"




Nej, det känns som att man måste engagera sig mycket mer än vad jag har lust till om man ska äta nyttigt. Synd att man inte kan lita på alla varor som finns i affären, typ köper du fiskpinnar så vet du att du bara får i dig en massa skit. Men fiskpinnar är ju gott! Visst, man kan köpa torsk och panera själv, men om man kollar på pris skillnanden mellan fiskpinnar och torsk så är ju panerad torsk rena rama lyxmaten! Nej, jag kan visst tänka mig att betala lite mer för att få bättre mat, men inte huuur mycket som helst. Och sallad och sånt, det blir ju typ brunt i kylen efter en dag nästan! Hur gör folk för att hålla det fräscht??
Jaha, nu var det ju inte meningen att detta skulle handla om mat, men nu blev det så;) Nu ska jag springa ner och hämta tvätten, bra för kroppen! Sen ska jag nog steka falukorv, och göra mos...PULVERMOS för att jag är laaaaaat!!

5 kommentarer:

  1. Skönt att du är på benen igen!!!Kram Mariann

    SvaraRadera
  2. Men pluttan vad bra att du är frisk! Alltid lika intressant att läsa din blogg..och för att reflektera över den..det är faktiskt billigare att äta nyttig mat..kräver bara lite mer engagemang, i början innan man får in rutiner..Dessutom så ju fler av oss som kan börja äta bra mat desto större marknad för det= pris på kvalite och pris från producenter...Å apropå fräschören på sallad...finns byttor te x tupperware som är gjorda för sånt. mkt bra! Love ya!

    SvaraRadera
  3. hahahaha..roligt du skriver..jag förstår precis vad du menar! Jag vill med äta bra mat,,men inte gå på diet..och vill inte kolla slaviskt på alla ingredienser.

    SvaraRadera
  4. Haha, jag är skit kass på att kommentera, men bara måste idag, du är ju för härlig när du skriver! Håller med dig till fullo! <3

    SvaraRadera
  5. Lelle, man får absolut vara lat (pulvermos). Men allt är inte svart eller vitt. Engagerad dig de dagar du har lust o ork och tillåt dig att vara lat andra dagar. SÅ e de med livet, lite av det ena o lite av det andra. Ett bra tips är att läsa någon blaska ( pappersvariant eller på nätet) som har en veckomatsedel. Väldigt många matsidor tar hänsyn till vilka råvaror som det är säsong på alltså, då det är störst tillgång och därmed billigare, i sina recept. Eller gör upp en enkel plan typ: Måndag -korv, tisdag - fisk, onsdag - pasta, torsdag - veggo, fredag - kött, lördag- kyckling, söndag - rester.. sen variera efter vad du hittar i affären eller efter extrapris. När jag kommer till konsum ( finns bara konsum i Dgb) o handlar så möts jag av en stor reklampelare innanför dörren med hela veckans matsedelsförslag samt recept i lösblad. Bara att plocka med sig o handla efter det. DÅ slipper man tänka så mycket. Sen alltid ha ett basförråd av varor man gillar o behöver ofta. Typ balsamico till salladen, chilisås att krydda med, frysta grönsaksmixer, färdiga såsmixer till lata dagar. etc. Till sist ett tips på salladsförvaring som jag vet att du känner till men nog har glömt bort.. Isbergssallad.. hacka ner den i lagom bitar o täck med kallt vatten ( lägg hushållspapper överst o tryck ner det under vattenytan så att luft försvinner) på med lock så håller sig salladen i en vecka i kylen. Byt gärna vatten ett par gånger. OK min tös? Lite goda råd från Mor:-)

    SvaraRadera